EGBERT STREUER

de beste coureur aller tijden

In de motorsport heeft Streuer meer bereikt dan welke andere nederlandse coureur dan ook . Hij heeft niet alleen als enigste nederlandse coureur drie wereldtitels , maar heeft ook als enigste twee keer de TT gewonnen !

De TT van 1991 was koud en vochtig , de taluds rondom het circuit een grote modderpoel . Wij zitten op de stekkenwal onder een plastic zijl en zien zeelenberg in de 250cc bij de eerste drie eindigen , waardoor we al wat opgewarmd raken . Later in de 500cc wint Swantz zodat er weer wat te vieren is . Dan komt de zijspanrace en ondanks dat Streuer met Peter Brown vooraan staan voor de start gaan er al enkele mensen terug naar huis . De race begint en Streuer heeft een slechte start en komt ergens in de middenmoot terecht , waardoor er al een hele stroom van toeschouwers vertrekken . Iedereen heeft al een beetje de moed opgegeven behalve Streuer ! Hij laat weer eens een sterk staaltje van zijn vechtlust zien en jaagt elke ronde wel een aantal zijspannen voorbij en rijdt geregeld de snelste rondetijd . Halverwege de race zien we schuin voor ons op de veenslang Webster zijn zijspan in het gras parkeren door pech . Nu ligt Biland op kop en streuer zit er dan nog ver achter , maar als hij het laatste zijspan wat tussen hem en Biland zit inhaalt krijgt Streuer vleugels ! Er zijn nog maar 5 ronden te gaan en de achterstand is meer dan 5 seconden . Streuer jaagt als een duivel over de baan en met nog twee ronden te gaan zit hij al vlak achter Biland en vlak voor onze neus voor de stekkenwal bocht wordt Biland vakkundig uitgeremd en ligt Streuer op kop ! De stem van Jan de Rooy jubelt door de speekers en het publiek begint te juichen waardoor diezelfde stroom mensen die eerst naar de uitgang ging nu massaal weer terug komt ! De laatste ronde is ingegaan en we zien ze in de verte nog net met zijn tweeen de GT bocht ingaan en dan wordt het doodstil . Dan horen we dat Streuer en Brown gewonnen hebben en breekt er een groot feest los . Ondanks dat het zo nat is worden er grote vreugdevuren gemaakt , er wordt in modderpoelen gesprongen en gerold , het is een grote chaos . Het is dat jaar erg lang onrustig gebleven op het circuit .

Egbert Streuer begon zijn lange carriere in 1975 met Johan v/d Kaap en een BMW zijspan . Dit jaar worden ze zesde in het Nederlands kampioenschap . Ook in de jaren erna zullen ze in de top tien eindigen . In 1978 racen ze met een Schmid-Yamaha en worden Nederlands kampioen , en beginnen nu ook internationaal te racen in de GP's . Hun eerste race is in Oostenrijk en ze zullen meerdere GP's gaan rijden en behalen de zevenentwintigste plaats . Het jaar daarna gaat beter en dan worden ze al negende . Begin jaren tachtig houd v/d Kaap ermee op en zullen er verschillende mannen in het bakje zitten , maar uiteindelijk zal Bernard Schnieders zijn vaste bakkenist worden . Met Schnieders zal Egbert vele successen behalen en ze worden een begrip in Nederland . Ze zijn niet alleen regelmatig nationaal kampioen , maar van 1984 t/m 1986 zijn ze ook wereldkampioen ! een prestatie die waarschijnlijk nooit meer door een Nederlandse coureur geevenaard zal worden . Door deze successen zijn zij natuurlijk de grote favorieten voor de TT in Assen maar het lukt ze steeds weer niet om te winnen . Pas in 1987 winnen ze de TT en heel Assen staat op zijn kop , het is voor Streuer en Schnieders ook echt een thuis circuit omdat zij er vlakbij wonen . In de daarop volgende jaren blijven ze in de top maar zullen nooit weer wereldkampioen worden . In 1989 houdt Bernard Schnieders er opeens radicaal mee op met als belangrijkste reden dat hij genoeg heeft van het commerciele gebeuren rondom de sport waardoor hij er geen aardighijd meer aan heeft . Vanaf die tijd zullen er weer verschillende bakkenisten meerijden . In 1991 weet hij toch weer de TT te winnen , nu met Peter Brown in de bak , wat ook weer een unieke prestatie is . Begin jaren negentig begint het tij voor de zijspan racerij te keren en komen ze in de verdrukking . Ze krijgen steeds minder aandacht en rijden steeds minder races waardoor ze natuurlijk ook minder sponsorgeld krijgen . In 1992 rijdt Streuer met Hollywood als sponsor en vormt een team met Rolf Biland . Hij blijft ondanks alles toch in de top meedraaien en niemand kan dan nog vermoeden dat het zijn laatste jaar is in de racerij . In die tijd is Streuer bezig zelf een nieuw motorblok te bouwen voor zijn zijspan , maar heeft door gebrek aan sponsor geld niet de gelegenhijd om die goed te ontwikkelen . Ook door alle slechte ontwikkelingen in de zijspan racerij besluit hij begin 1993 om dan maar te stoppen . Nu blijkt dat zijn laatste race die van september 1992 tijdens de superbike in Assen te zijn . Dan zijn de zijspannen dus al verbannen uit de GP racerij . Deze race weet Streuer toch nog te winnen dus zo neemt hij waardig afscheid van de racerij met een overwinning .

Streuer en Schnieders zijn na het behalen van de wereldtitels een begrip , iedereen kent ze . Daarmee is Bernard Schnieders de bekendste bakkenist , terwijl de meeste andere bakkenisten vaak vergeten worden . Schnieders was een echte (motor)sportman . Het was vooral de liefde voor de sport dat hij altijd zijn uiterste best deed en daaardoor samen met de altijd fanatieke Streuer zoveel succes had . Toen hij in 1989 besloot om radicaal te stoppen , was de reden dan ook dat de aardighijd er van af was . Alles was professioneler geworden en vooral commercieler . Het geld werd belangrijker dan de sport en dat stond hem tegen . Vele jaren doet hij niks meer met motoren totdat hij in een motorblad een zelfgebouwde chopper ziet . Hierna besluit hij ook om zelf motoren te gaan bouwen . Jammer genoeg raakt hij ernstig ziek en overlijd hij op 47 jarige leeftijd . Weer is er een groot motorsportman op veel te jonge leeftijd overleden.

Egbert Streuer en Hans Spaan lijken wel wat op elkaar . Bijde hebben ze een grote vechtlust maar zijn het ook goede techneuten die veel zelf deden . Het zijspan is niet direkt nadat hij gestopt is weggegaan omdat hij nog bezig was met het ontwikkelen van zijn Stredor motorblok en hij wou daarmee uiteindelijk ook weer racen . Hij heeft ook nooit gezegd dat hij definitief zou stoppen en ik hoopte elk jaar weer dat hij toch weer zou beginnen wat jammer genoeg nooit gebeurde .

De zijspanrace tijdens de TT van 1983 werdt mede door toedoen van Streuer en Schnieders weer bijzonder . In dat jaar breken ze echt door in het WK en rijden vooraan mee . De start van de race in Assen begint goed want Streuer zit gelijk vlak achter Biland en het lijkt erop dat er een spannende strijd tussen die twee zal volgen . Maar Streuer heeft problemen met de brandstof toevoer en zal zelfs even naast de baan stoppen . Toch krijgen ze het zijspan weer aan de praat , maar zullen later met nog meer problemen in de pits stoppen . Streuer wil de motor laten afkoelen , maar als blijkt dat ze nog kans maken om bij de eerste tien te eindigen gaan ze al snel weer de baan op en komen vlak achter Biland terecht . Alhoewel ze een ronde achterstand hebben gaan ze toch in gevecht met biland en halen hem in . Biland ziet de humor er wel van in en zo ontstaat er een spannend gevecht totdat Streuer definitief moet stoppen met pech .

Ook Egbert heeft een zoon die is gaan racen namelijk Bennie . Uiteraard racet Bennie met een zijspan met als bakkenist Mickel lugtmeijer . 2007 is het eerste jaar dat ze zijn gaan rijden in het ONK en dat doen ze niet slecht . Ze eindigen zeer regelmatig in de top tien en in de einduitslag na de laatste race zijn ze op een zesde plek geeindigd ! Niet slecht in een debuutjaar

foto Henk Keulemans

RESULTATEN

Werelkampioen in '84,'85 en '86
Vice Wereldkampioen in '83,'87,'89,'90
GP overwinningen : 22
Podiumplaatsen : 56
Nederlands kampioen : 11x