JOS SCHURGERS

techneut en coureur

Jos Schurgers is bijna nog beter bekent om zijn technische kwaliteiten dan om zijn prestaties op het circuit . Hij heeft vele motorkuipen gemaakt voor straatmotoren en racers , maar was ook één van de ontwerpers van de Van Veen OCR 1000 motorfiets met wankelmotor . Op de eerste foto is te zien hoe Jos een Van Veen kreidler met een nieuwe gestroomlijnde kuip in de windtunnel test

Dat hij zo'n goede techneut was , kwam goed van pas . Zoals bijna alle beginnende coureurs waren er wel veel plannen , maar geen geld . Door hard werken sprokkelde hij genoeg geld bijelkaar om een 50cc Morini te kopen . Met dit drie versnellingen racertje reed hij zijn eerste race in 1965 in Rockanje . Het volgende jaar reed hij met een kreidler . Dat was natuurlijk logisch omdat hij bij van Veen ging werken . Zijn racer was natuurlijk dezelfde als die van de Vries en Toersen , maar toch wist hij tweede te worden bij het nationaal kampioenschap . Hierdoor promoveerde Jos naar de inters en behaalde in het NK 50cc van 1967 een negende plek , onddanks dat hij in de helft van de races uitviel . In 1968 ging het beter en werdt hij vijfde en reed voor het eerst de TT van Assen . Tussen al die grote namen van de GP racerij stond de toen nog onbekende Jos als vijfde in de uitslag van die TT race ! Hiermee scoorde hij twee WK punten en kwam daarmee op een gedeelde dertiende plaats terecht in de WK eindstand . Zo langzamerhand ging Jos steeds meer hand en spandiensten leveren in het Grand prix team van van Veen en reisde natuurlijk ook mee naar de buitenlandse GP races . In 1969 reed hij enkele GP's maar hij concentreerde zich vooral op het NK . Dat jaar werdt hij dan ook Nederlands kampioen , geholpen door zijn collega's bij van Veen die hem wel eens een motorblokje leenden . In 1970 kwam de kans voor Jos om ook echt in het GP team te komen doordat Aalt Toersen overstapte naar Jamati . Nu ging het steeds beter met een tweede plek in de GP van Oost Duitsland en twee derde plekken in Joegoslavie en belgie . Hiermee kwam hij op een zesde plaats in de WK eindstand . Maar door een volledig GP seizoen te rijden is er minder tijd voor het NK en dus werdt hij slechts negende . Het volgende jaar voldeed hij nog beter als tweede man in het team . Waar kopman de Vries wereldkampioen werdt , werdt Jos derde achter Nieto . Hiermee had het van Veen team twee rijders bij de beste drie ! Dat jaar leverde hem weer drie podiumplaatsen op . Maar het kan raar gaan in de racerij en dan vooral bij van Veen . Voor 1972 kreeg Jos geen nieuwe racer van van Veen en stapte hij over naar de 125cc . Hij kocht een Bridgestone motor die samen met Jörg Möller werdt geprepareerd en verbouwd . Jos maakte de race kuip zelf . Dit ging niet eens zo slecht want hij behaalde een negende plek in het WK en een achtste plek in het NK . In 1973 ging het weer als vanouds , hij behaalde een derde plek in het WK ! Dat jaar behaalde Jos zijn eerste en enigste GP overwinning op Francorchamps . Deze race werdt een groot gevecht tussen Nieto en Jos , die de eerste vijf ronden nog op kop had gelegen . Daarna werdt hij ingehaald door Nieto , maar in de laatste ronde ging Jos weer op kop en won ! Daarnaast werdt Jos Nederlands kampioen in de 125cc klasse en werdt hij ook nog beloond voor zijn prestaties met de Hans de Beaufort beker . Hierna werdt het erg rustig rond Jos . Hij was in die tijd druk bezig met de nieuwe wankelmotor van van Veen , waardoor er weinig geraced werdt . Pas in 1975 wilde hij weer meedoen aan de TT van Assen . Met zijn oude Bridgestone reed hij nog even op de derde plek maar uiteindelijk eindigde hij op een vijfde plek in de TT . Hiermee kreeg hij zes punten en kwam daarmee op een 22e plek in de WK eindstand . Het werdt zijn allerlaatste race en hierna zou hij alleen nog als monteur gaan werken .

Na zijn racecarriere begon Jos een eigen zaak en ontwierp en bouwde race kuipen en kuipen voor gewone motoren . Zijn merknaam werdt JS design en die naam heeft menig coureur en motorrijder leren kennen .
Ook Jos komt nog af en toe in aktie en rijdt dan weer op de Bridgestone , duidelijk herkenbaar door zijn typisch seventies gekleurde helm . Ook hij is aanwezig tijdens de Bikers Classics op het circuit van Spa-Francorchamps . Op de tweede foto wordt hij ingehaald door Agostini . Alle actie foto's op deze pagina zijn van classic racing evenementen.

resultaten

hoogste plek WK klassement : 3e
GP zeges : 1
GP podiums : 10
nederlands kampioen : 2x