WILLEM "STIMOROL" ZOET

met vallen en opstaan

foto © koosracing#47

Valpartijen hebben een grote rol gespeeld in de racecarriére van Willem . Omdat hij beslist geen risico's wou nemen stapte hij pas weer op de motor als hij genezen was , om daarna een come back te maken als kampioen . Een tweede zware crash zorgde ervoor dat hij definitief stopte juist op het moment dat hij aansluiting had met de wereldtop . Want als Willem het op zijn heupen kreeg reed hij zelfs grote fabriekscoureurs voorbij .

Willem Zoet begint op een soortgelijke manier als Boet van Dulmen . Willem maakt eerst zijn opleiding af waarna hij gaat werken en van motorsport aktiviteiten is nog geen sprake . Hij zit er anders wel met zijn neus bovenop , want hij zit in de handel van snelle onderdelen voor racemotoren . Maar op een gegeven moment begint het toch te kriebelen en wil hij het ook wel proberen . Hij is dan al 24 wanneer hij een Suzuki T500 koopt en gaat daarmee aan wegraces deelnemen . Zijn debuut jaar verloopt zelfs zeer voorspoedig want in de sportklasse 351 tot 500cc weet hij al enkele races te winnen en eindigd hij als derde in de eindstand ! Deze goede klassering leverd hem gelijk al een startplaats op voor de internationale races ! Daar blijkt het nivo een stapje hoger te liggen waardoor hij in dat jaar (1975 ) slechts in één wedstrijd punten kan scoren . In 1976 gaat het al wat beter en weet hij al wat meer punten te scoren in diverse races wat hem een negende plek in het nationaal kampioenschap opleverd . Het volgende jaar breekt hij door bij de inters en weet zich al in diverse wedstrijden tussen de grote mannen als Wil Hartog , Den Boet en Jack te nestelen . Bij de selektie wedstrijden op zandvoort in het vroege voorjaar werd Zoet in de 750cc klasse tweede achter Middelburg en in de 500cc ook weer tweede . Een goede start van het seizoen ! Er werden niet bij alle wedstrijden punten behaald , de motor ging ook wel eens stuk , maar meestal wist hij toch in de punten te rijden . Willem reed dat jaar niet alleen in de 500cc en 750cc , maar ook de 350cc ! In die laatste klasse werden wat minder goede resultaten behaald , maar bij de zwaardere klassen behaalde hij regelmatig podiumplaatsen , meestal een tweede of derde plaats achter Middelburg of Rob Bron . Tijdens de verregende races in Tubbergen bewees Willem ook op een natte baan te kunnen rijden . In de 350cc klasse reed hij naar een vierde plek . Voor de 500cc race had hij zijn nieuwe aanwinst meegenomen , een ex Jhon Williams Suzuki RG 500 . Tijdens de race liet Jack Middelburg aan iedereen zien dat je ook in de regen ronderecords kan breken . Tweede man was eerst Wil Hartog die een zeldzame schuiver meemaakte waardoor Willem op de tweede plek kwam , lange tijd in gevecht zijnde met Kees vd Kruys . Daarna kwam de Asser TT en Willem had zich enkel voor de 500cc race ingeschreven . Zijn GP debuut had hij zich waarschijnlijk anders voorgesteld , want tijdens de race raakte hij door een val uitgeschakeld . Een week later in Franchorchamps reed hij de race wel uit en werd negentiende . Maar dan tijdens de races te Ammerzoden laat Willem zien dat hij er klaar voor is . Bij de start van de 500cc race spuiten Middelburg en Hartog weg met Willem er direkt achter . Zo vormen ze een kopgroep die wegloopt van de rest maar door het erg hoge tempo moet Willem toch lossen , maar word derde . In de 350cc race ligt Willem zelfs een tijdje op kop ! Jammer genoeg raakt één van de delnemers ten val en laat een olieplas achter waardoor bijna alle coureurs ten val komen inclusief Willem . Toch weet hij nog negende te worden . Bij de races te Venray rijd Willem zich weer in de kijker . Deze keer niet in de 350cc klasse waar hij zesde word , maar wel bij de 500cc . Tijdens de race is hij in een gevecht om de tweede plek met vd Kruys en Piet vd Wal en word uiteindelijk tweede achter een ongenaakbare Hartog . Door zijn goede klasseringen word hij derde in de NK eindstand in de 500cc achter Hartog en Middelburg .

foto © Toon Kannekens

1978 had de grote doorbraak kunnen zijn voor Willem . Doordat hij zich in het voorgaande jaar zo in de picture gereden had melde Stimorol zich aan als sponsor . Zij zouden tijdens Zoets verdere carriére als hoofdsponsor bij hem blijven , wat hem dus de bijnaam "Stimorol" Zoet opleverde . Maar al in het voorjaar van dat jaar slaat het noodlot toe en tijdens vrije trainingen op Zandvoort raakt Willem ten val en breekt meerdere botten . Hierdoor is het seizoen eigenlijk al voorbij voordat het begonnen was . Pas aan het einde van het seizoen tijdens de races te Maastricht maakt hij zijn come back . Om zijn net herstelde been te sparen word hij aangeduwd , maar moet daardoor als laatste starten in de 500cc race . Toch weet hij als vierde te finishen ! 1979 begint goed met een tweede plaats tijdens de formule races in Zandvoort en daarnaast dik in de punten te rijden in de 350 en 500cc . Ook in Ammerzoden behaald hij weer punten in de 500cc en in Hengelo een derde plaats achter Boet en Jack . Daarna werd er voor de tweede keer geraced op Zandvoort en geeft Willem definitief zijn visitekaartje weg . In de 350cc word hij derde om vervolgens in de formuleklasse al tweede te worden . Maar in de 500cc blijft hij iedereen voor en wint ! Willem blijft ook in de volgende races sterk rijden en als hij geen podiumplaats behaald , dan rijdt hij in ieder geval in de punten . Dat jaar rijd Willem tijdens de TT van Assen niet alleen de 500cc , maar ook de 350cc . Hij zal in de 350cc race op een twaalfde plek rijden , maar valt jammer genoeg uit . Ook in de 500cc zal hij niet in de uitslagenlijst terecht komen . In de GP's heeft hij toch al weinig geluk want als hij niet uitvalt , dan eindigd hij op de dertiende plek ! Alleen tijdens de laatste GP in Le Mans lijkt het wel goed te gaan en ligt Willem tijdens de race op een achtste plaats ! Maar weer heeft hij pech en moet uitvallen . Bij de races in Tolbert ging het ook weer mis , maar niet alleen voor Willem . Tijdens de formule race kwamen hij en Middelburg ten val . Daarna kwamen de races in Gilze-Rijen en omdat Middelburg met een been in het gips zat , was er voor Willem alle gelegenhijd om te winnen . In de 350cc klasse werd hij derde om vervolgens de 500cc overtuigend te winnen . Hij startte als laatste waarna hij verschrikkelijk over het circuit boenderde en iedereen inhaalde . De 750 cc werd daarna ook gewonnen . In Hengelo zou de laatste wedstrijd van dat jaar verreden worden . In de 350cc klasse was de strijd al beslist en werd de geblesseerde Jack Middelburg kampioen . In de formule klasse was de strijd ook al beslist , Willem Zoet was daarin al kampioen geworden door zijn constante rijden gedurende alle wedstrijden . Dat was maar goed ook want in de race viel hij uit . Alleen in de 500cc klasse moest hij goed scoren om kans te maken op de overwinning en dat deed hij . Hij won de race en werd dus ook in de 500cc klasse Nederlands kampioen !

foto © Toon Kannekens

Voor 1980 komt Willem goed beslagen ten ijs . Hij is nu full prof en heeft een team met zijn zus en zijn broer Martien als monteur . Willem zelf sleutelt ook aan de motoren . De 350cc Yamaha is weggedaan en er zijn voor dat jaar twee nieuwe productieracers aangeschaft . Het voorgaande jaar werden niet alle GP's gereden , maar nu wil hij alle GP's meerijden wat ook zijn grootste prioriteit heeft . De nationale races komen op de tweede plaats . Toch gaat Willem er de eerste race van dat jaar in Hengelo toch stevig tegenaan . In de eerste manche van de 500cc jaagt hij de op kop liggende Boet op totdat hij valt . In de tweede manche rijdt hij naar een derde plek . Omdat de GP's van Venezuela en Oostenrijk afgelast waren was begin mei de GP van Misano de eerste race . Voor Willem werd het geen gelukkig begin want hij wist zich amper te kwalificeren voor de race om daarna tijdens de race uit te vallen . In de volgene twee gp's gaat het niet alleen voor Willem slecht , maar voor alle Nederlandse 500cc coureurs . Ook in Assen ging het vergeleken met de andere Nederlanders , Jack won , Boet vierde nog niet helemaal naar wens want Willem werd twaalfde dus net buiten de punten . Maar in Finland gaat het beter en behaald bij de trainingen een tiende plek . In de eerste ronde van de race ligt hij al achtste . Even later in de race ligt hij zevende en hij had zijn eerste punten kunnen pakken als zijn motor geen vastloper kreeg . Ook in de GP van Duitsland viel hij uit . Daardoor kwam hij in de einduitslag van het WK niet voor . Daarna volgde de races om de KNMV cup waarin natuurlijk de Nederlandse top meedeed . En om de teleurstelling van het minder geslaagde GP seizoen te vergeten won Willem die cup op overtuigende wijze , daarbij felle gevechten met Middelburg leverend .

foto © koosracing#47

Het nieuwe seizoen van 1981 begon al vroeg toen Willem en Jack in januari als allereersten een nieuwe Suzuki RG6 productieracer kregen . Daardoor had Willem ruim de tijd om zich op het nieuwe GP seizoen voor te bereiden . En het nieuwe seizoen begon goed tijdens de eerste nationale races op zandvoort . Willem versloeg in een rechtstreeks duel Wil Hartog en won de race . Dan gaat Willem naar Italie voor de 200 miles race van Imola . Hier vind hij de aansluiting met de wereldtop door als zesde in de totaaluitslag te eindigen ! De volgende GP's moesten worden overgeslagen door een blessure . Pas in Yoegoslavie was Willem er weer bij en ondanks een val tijdens de training kwam hij op een 21e startplek . Tijdens de race klom hij op naar de 14e plek . Bij de races in Tubbergen gaf Willem aan klaar te zijn voor de TT van assen . Hij won beide manches . Een week later in Raalte word hij in beide manches derde achter Boet en Luchinelli . Toen was de TT aan de beurt . Het begint al goed als Willem de tiende startplaats opeist . Maar op de racedag rijd Willem de race van zijn leven en op een half natte baan word hij vierde ! Dit leverd hem 8 WK punten op en hij staat dan al gelijk op een elfde plek in de WK stand . Een week later in Franchorchamps rijd Willem weer in de punten , hij word negende en komt op de tiende plek in de WK stand . Hiermee staan er dan drie Nederlandse coureurs in de top tien want ook Boet en Jack scoren steeds punten . Maar dan gaat het weer mis . Tijdens de race van San Marino komt Willem door slechte banden zwaar ten val en breekt meerdere botten waardoor hij voor lange tijd uitgeschakeld is . In eerste instantie maakt hij alweer plannen om verder te racen . Maar tegen het einde van het jaar besluit Willem om toch maar te stoppen met racen .

resultaten

hoogste klassering GP race: 4e
Nederlands kampioen : 3x

foto © koosracing#47