HANS SPAANeen koninklijk coureurfoto © Toon Kannekens Hans Spaan is een van de weinige nederlandse coureurs die ik zelf op Assen heb zien rijden tijdens een GP . Jammer genoeg is hij nooit wereldkampioen geworden , wat hij wel verdient heeft . Toch is hij uniek omdat hij door de koningin is benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau . Hans is een van de laatste topcoureurs van de oude stempel , die dus zelf zijn motor tuned . Toen hij fabrieksrijder werd had hij natuurlijk de
steun van de fabriek zodat hij veel minder zelf hoefde te doen , maar als prive coureur deed hij zeer veel zelf . Andere coureurs gingen naar een tuner
of framebouwer , Hans deed het liever zelf . Al de kennis die hij daarmee kreeg zou hem later goed van pas komen . foto © Manfred Mothes In 1980 rijdt hij zijn eerste grand prix in Joegoslavie en zal dat jaar meerdere GP's rijden en punten scoren , waarmee hij zelfs zesde wordt in de WK eindstand . Hij blijft in de 50cc rijden , totdat deze klasse wordt opgeheven . Zoals bijna al zijn collega's stapt hij over naar de 80cc en rijd nu op een Huvo-Casal . Ook in deze klasse sprokkelt hij WK punten bijelkaar en zit regelmatig bij de top tien . Bijna elk jaar wordt hij Nederlands kampioen . Ook de 80cc klasse zal worden opgeheven en hij stapt over op de 125cc en zal dan op Honda's gaan rijden . Vanaf dat moment gaat het steeds beter en in 1988 , het eerste jaar in de 125cc , wordt Hans derde in de eindstand voor het WK . Het volgende jaar is nog beter , hij wordt zelfs vice wereldkampioen en wint vier GP's waaronder de TT in Assen . Deze TT race wint hij op spectaculaire wijze . Direkt na de start zit hij in de kopgroep en zal zelfs op kop gaan rijden , maar door een foutje komt hij achter Alex Criville , de anderen uit de kopgroep zijn uitgevallen of op afstand gereden . Hans wacht tot de laatste ronde om Alex voorbij te gaan door hem uit te remmen voor de stekkenwal bocht en hij zal met een zeer klein verschil winnen ! Ook in 1990 wordt hij weer vice wereldkampioen achter Capirossi . De strijd om het wereldkampioenschap wordt pas in de laatste race beslist en als Capirossi niet geholpen werd door Gresini , was Hans zeker kampioen geworden ! Tot op de dag van vandaag heb ik een hekel aan Capirossi hierdoor . Dat jaar won Hans vijf GP's . Daarna gaat het langzaam bergafwaards . Naast Honda rijdt Hans ook met Aprilia en met Rumi en met die laatste motor wordt het helemaal niks zodat hij weer met een Honda productieracer ging rijden , maar zonder succes . 1994 wordt zijn laatste racejaar en zal hij stilletjes verdwijnen . Alleen tijdens zijn laatste TT in Assen zien we Hans weer in zijn oude doen , en laat hij zijn vechtlust weer zien . Met zijn gewone productiemotor rijdt hij mee in de kopgroep en zal bijna de hele race in een gevecht zijn . Als enigste prive rijder wordt hij vijfde tussen de grote fabriekscoureurs ! Voor ons langs de baan was het alsof hij de TT had gewonnen ! Nadat Hans stopt met racen wordt hij monteur in het team van Arie Molenaar . De Japanner Haruchika Aoki wordt hun eerste rijder en is dan nog vrij onbekent . Hans weet de Honda perfect te prepareren en Aoki weet hoe hij ermee om moet gaan zodat hij wereldkampioen wordt , waarmee Hans eigenlijk ook een beetje wereldkampioen wordt . foto © Manfred Mothes In zijn meest succesvolle periode reed Hans op de Samson-Sharp Honda . Deze motor sprong er helemaal tussenuit met een grote leeuwenkop op de kuip , het beeldmerk van Samson shag . Hans had geen toepasselijker sponsor kunnen vinden want het grootste kenmerk van Hans was naar mijn mening zijn grote vechtlust . resultatenVice wereldkampioen 125cc : 1989 en 1990 |