JAN HUBERTScoureur en teambaasFoto: Huberts op de MZ met nummer 189. In 1957 rijdt hij zijn eerste race op Zandvoort op een 250cc NSU . Het volgende jaar koopt hij een bejaarde 125cc Eysink en rijdt daarmee bij de junioren . Hiermee behaald hij de eerste successen en daardoor promoveerd hij het jaar daarop al naar de senioren . Nu mag hij dus ook deelnemen aan GP's en Assen wordt de eerste internationale race . Hij rijdt in de 350cc klasse op een Norton . Door motorpech moet hij helaas de strijd staken . Misschien mede doordat Jan een vlotte babbel heeft , slaagt hij erin om in 1960 een 250cc viercilinder Honda te krijgen en daarnaast een 125cc Honda en dat als eerste Europeaan ! Hiermee rijdt hij natuurlijk de TT van Assen , maar heeft door pech in de 125cc klasse geen goede start . De 250cc race verloopt veel beter en hij weet op de zevende plaats te finishen waarbij hij Jim Redman op een fabrieks Honda voor blijft . Deze prestatie levert hem voor het volgende jaar een 125cc en een 250cc fabrieks Honda op . Met de 125cc motor wordt hij voor het eerst Nederlands kampioen . Dat jaar legde Jan de eerste kontakten met de Kreidlerfabriek en wanneer in 1962 het wereldkampioenschap 50cc wordt gereden heeft Jan een fabrieks Kreidler ! Het blijkt dat Jan goed met de lastig te rijden motor , met twaalf versnellingen , overweg kan . Hij kon er zelfs zo goed mee overweg , dat hij gelijk de tweede race in Frankrijk won ! Zo werdt Jan de eerste Nederlander die een GP meetellend voor het WK won . Hij was goed op dreef want in Assen werdt hij tweede , waarna hij op de Sachsenring weer eerste werdt en later in Monza derde . In het eindklassement zal hij dat jaar derde worden en zal dit het beste jaar voor hem worden . Ook het volgende jaar rijdt hij in het fabrieksteam van Kreidler maar dit verloopt veel minder . Hij zal geen enkel puntje behalen in het WK , maar toch weet hij wel Nederlands kampioen te worden . In 1964 stapt hij over op Derbi , maar dat levert ook geen punten op voor het WK . Het wordt wat stil rond Jan op internationaal nivo , maar hij wordt in 1965 wel weer Nederlands kampioen . 1966 wordt een rampjaar want tijdens trainingen op de Nurburgring komt hij zwaar ten val waardoor hij twee seizoenen moet overslaan . Jan zat niet stil en in 1968 wordt het MRTN (motor race team nederland) opgericht waarvan Jan een van de iniatiefnemers was . Hij rijdt dat jaar op een 125cc MZ en behaald daarmee weer betere resultaten . Er worden weer punten behaald en hij behaald zelfs weer een podiumplaats door als derde te finishen op Assen . Ook wordt hij weer Nederlands kampioen . Het Jaar daarop herhaald hij deze prestatie en behaald hij 11 WK punten . Daarnaast rijdt hij weer in de 50cc klasse op een Kreidler . In 1970 gaat het weer mis . Door een gewoon verkeersongeluk moet hij noodgedwongen dat jaar overslaan . In 1972 komt hij terug maar zal zijn voorgaande successen niet meer herhalen . Jarenlang zal hij doorgaan met het rijden van GP's en zal vooral in de 50cc zijn punten bijelkaar sprokkelen maar echt succesvol is hij niet meer . Toch blijft hij stug doorgaan tot en met 1982 ; de TT Assen wordt zijn laatste race . Hij is dan 45 jaar en heeft dan 25 jaar lang geraced en is in al die jaren zes keer Nederlands kampioen geworden . In 1981 zet hij ook nog eens twee snelheidsrecords op zijn naam . Ook Jan blijft actief in de racerij , maar nu als teammanager . Eerst werdt hij begeleider van Boet van Dulmen die toen een eigen team had , daarna richte Jan het bekende DC Sports Team op . Met dit team kon hij Nederlands racetalent begeleiden en zorgde hij mede voor hun eerste grote successen op wereldnivo . In zijn team reden Spaan , Zeelenberg , Patrick vd Goorbergh , Arie Molenaar en Leon vd Heijden , maar ook buitenlandse rijders zoals Bianchi en Puig . Mede door gezondheids problemen stopte hij in 2001 met zijn raceteam dat overgenomen werdt door Arie Molenaar . resultaten |