JOS SCHURGERStechneut en coureurJos Schurgers is bijna nog beter bekent om zijn technische kwaliteiten dan om zijn prestaties op het circuit . Hij heeft vele motorkuipen gemaakt voor straatmotoren en racers , maar was ook één van de ontwerpers van de Van Veen OCR 1000 motorfiets met wankelmotor . Op de eerste foto is te zien hoe Jos een Van Veen kreidler met een nieuwe gestroomlijnde kuip in de windtunnel test ![]() Dat hij zo'n goede techneut was , kwam goed van pas . Zoals bijna alle beginnende coureurs waren er wel veel plannen , maar geen geld . Door hard
werken sprokkelde hij genoeg geld bijelkaar om een 50cc Morini te kopen . Met dit drie versnellingen racertje reed hij zijn eerste race in 1965 in
Rockanje . Het volgende jaar reed hij met een kreidler . Dat was natuurlijk logisch omdat hij bij van Veen ging werken . Zijn racer was natuurlijk
dezelfde als die van de Vries en Toersen , maar toch wist hij tweede te worden bij het nationaal kampioenschap . Hierdoor promoveerde Jos naar de
inters en behaalde in het NK 50cc van 1967 een negende plek , onddanks dat hij in de helft van de races uitviel . In 1968 ging het beter en werdt hij
vijfde en reed voor het eerst de TT van Assen . Tussen al die grote namen van de GP racerij stond de toen nog onbekende Jos als vijfde in de uitslag
van die TT race !
Hiermee scoorde hij twee WK punten en kwam daarmee op een gedeelde dertiende plaats terecht in de WK eindstand . Zo langzamerhand ging Jos steeds meer
hand en spandiensten leveren in het Grand prix team van van Veen en reisde natuurlijk ook mee naar de buitenlandse GP races . In 1969 reed hij enkele
GP's maar hij concentreerde zich vooral op het NK . Dat jaar werdt hij dan ook Nederlands kampioen , geholpen door zijn collega's bij van Veen die hem
wel eens een motorblokje leenden . In 1970 kwam de kans voor Jos om ook echt in het GP team te komen doordat Aalt Toersen overstapte naar Jamati . Nu
ging het steeds beter met een tweede plek in de GP van Oost Duitsland en twee derde plekken in Joegoslavie en belgie . Hiermee kwam hij op een zesde
plaats in de WK eindstand . Maar door een volledig GP seizoen te rijden is er minder tijd voor het NK en dus werdt hij slechts negende . Het volgende
jaar voldeed hij
Na zijn racecarriere begon Jos een eigen zaak en ontwierp en bouwde race kuipen en kuipen voor gewone motoren . Zijn merknaam werdt JS design en
die naam heeft menig coureur en motorrijder leren kennen . resultatenhoogste plek WK klassement : 3e |